Athene i Roskilde Fjord Lene
Athene Bjorn Sommertogt
Frisian Queen

De tyske kanaler og floder - igen



Tak til Morten for både ros, ris og gode råd.
Hvis du har lyst, er du også velkommen til at sende dine kommentarer, som måske kommer til at påvirke indholdet af denne side. Den er jo lavet til dig, som gider læse den, og skal da helst fornøje mest muligt.

Et af ønskerne var, at få sat datoer på, så det ville være lettere at følge med på turen. Derfor kommer du nu med på en kigger i dagbogen, i stedet for at få et separat skrift. Som det første får du turen hjemmefra til vi forlader Tyskland. Du har set meget af materialet i brev 2, men her kommer det altså i mere kronologisk orden.

Forberedelse

Vi skriver 2. maj 2009. Nogle er lige ved at få styr på tømmermændene, vi er lige ved at starte vores hidtil længste sejltur. Egentlig startede den tilbage i januar, da Lene fik at vide, at hun faktisk havde fået orlov. Eller måske startede den tilbage i 2006, da grovplanen blev lagt og ansøgningen om orlov blev indgivet?
Turen handler i øvrigt om at sejle i egen båd fra hjemhavnen i Køge via Tyskland, Holland og Belgien til Paris, for derefter at drive rundt i Bourgogne (området forstås), for til slut at sejle hjem via Strasbourg.
Uanset hvornår denne tur egentlig starter, så har vi brugt de sidste 4 måneders tid på at forberede os i detaljer. Båden var klar i store træk, men alligevel har vi da nok brugt 100 timer på klargøring – og så er den ikke engang poleret endnu! Dokumentation skal der til i de sydlige bureaukratier, så vi har sørget for at få orden på alle papirer. Så har vi sørget for lejligheden derhjemme og ikke mindst kattens pasning og pleje. For ikke at nævne aftaler med vore to piger, som nu må klare sig selv det næste halve års tid.







Afgang

2. maj 2009

Vejrudsigt: Skyet med sol, vind under 5 m/s fra Ø, bølgeprognose: 0 – 0,5 fra NØ/SØ.
Realiteter: Skyet med sol, vind under 5 m/s skiftende retninger, bølger 0,5 – 1,5 fra Ø.
Sejlet distance: 70 sm.

8.30 – 9.30: Båden pakkes med de sidste 40 flasker rødvin og en smule andet blandet gods. Man skal da være godt gal for at fragte rødvin til Frankrig, men Skipper er relativt sikker på, at færre end 5 af ovennævnte overhovedet vil være i stand til at blive toldklareret i Frankrig. Og ellers er det jo rart med afveksling, og ingen af de ovennævnte har været i Frankrig tidligere.

9:30 – 10.00: Vi tager afsked med Louise, Kirsten & Niels Ole, Ruth, Kurt, Birgit, Steen, Allan, Ole, som alle er mødt op for at vinke os ud af havnen. Laila og Kim glimrer ved deres fravær; de er sejlet afsted 1 time før os, og skal også sydom på vej mod det sydfynske.

Sådan ca. 10.00 har vi sagt vores farvel, og fået tårerne presset tilbage til øjenkrogene. Så får vi leveret vore fortøjninger, og kan stille begynde at sejle ud af havnen. Inden vi har rundet første mole (< 100m), ringer Kim. ”I kommer ud i bølger – det er ikke sjovt” lyder meldingen. Nix, det er ikke en option at vende om og fortøje ved samme mole!#! Vi konfererer særdeles hurtigt og enes om, at vi vel kan krybe i skjul i Bøgeskoven, hvis det virkelig er så slemt. Altså: ud af havnen og kurs mod SØ.

Vi snakker løbende med Fernando, både via VHF og senere telefon, da det viser sig, at 1. der er en masse støj på kanal 16, som jeg frygter stammer fra vores apparat og 2. vores VHF unægtelig gør vores autopilot rundforvirret. Meldingen forbliver næsten uændret: bølgerne er meget større end de burde være, og kommer fra en meget ubelejlig kant. Og Skipper på Athene er meget mere tøsedreng end ubådskaptajnen på Fernando, suk. Vi fortsætter alligevel, men for ca. halv kraft, hvilket gør det til at bære. Vi skal da godt krydse en del rundt om Stevns, men det går da. Det tager kun ca. 4 timer at nå Rødvig, som vi normalt passerer på 2,5.
Men så får vi forceret Fakse Bugt, og da vi nærmer os Bøgestrømmen, er alt godt. Flad sø, sol på næsen og eventyr forude. Vi vinker til Fernando, som er gået ind i Kalvehave. Det ville have været rart at dele kaffen derinde, men vi skal gerne ud af Grønsund inden det bliver mørkt, så nej.
Simon vinker ”god tur” til os med Dannebrog, da vi passerer Nyord. Det ville have været rigtig dejligt at dele 3 øl, men nej. Mørket truer.

Plan A siger, at vi sejler uden stop til Travemünde. Det går glimrende undervejs. Vi kommer ud af Grønsund med 45 minutters dagslys tilbage. Lene hviler sin dårlige ryg, så Skipper beslutter selv, at vejret er fint til at fortsætte. Men ... der står fiskegrej flere mil ud fra kysten, og der er ingen grænse for dette grej. Fiskerne må virkelig være trætte af at have det på land, siden de har smidt det hele her. Hvis jeg skulle bestemme, lå det hele i en stor bunke klar til Skt. Hans. Herude ligger det i hvert fald grundigt i vejen for natsejlads. Samtidig får vi en mærkelig sigt. Der var lovet god sigt hele natten, men nu er en stor del af horisonten grønlig i bunden (nej, det er IKKE Green Flash, som oftest skyldes for meget rom), og resten er ikke særlig klart. Plan B bliver at vende om og gå ind i Hesnæs for natten.
Vi ankommer med det absolut sidste lys, og lægger for første gang til i projektørens skær. Det går nu meget let, men da vi vil melde positionen til familien holder det lette op. Hesnæs er sandsynligvis ikke gudsforladt, men er med sikkerhed TDC-forladt. Nul mobildækning og telefonautomaten er stort set destrueret. Et skilt påstår, at havnefogeden bor på Bageste Vej 2, så vi går ud i mørket – og finder stedet, hvor vi kan betale for nattens ophold og til gengæld låne telefonen.



3. maj

Vejr: Fugtigt, skyet med sol, let vind i V, næsten ingen bølger.
Sejlet distance: 74 sm.

Afgang kl. 5.20 efter at have tørret ruder. Meget stille vejr, rolig sejlads hele dagen. Vi ser nogle algesamlinger i Østersøen og inde i bugten. Det er godt nok tidligt på sæsonen.
Plotteren driller og skal genstartes et par gange. Godt det ikke skete på natsejlads, pyh. Til gengæld fandt vi årsagen til et rigtig irriterende problem: Når instrumentbøjlen rystes, bliver kompasset helt rundforvirret. Det går direkte i autopiloten, som i sin tur gør os rundtossede, når den pludselig svinger skuden kraftigt. Hvor var det rart at finde grunden. Nu mangler vi bare at finde en kur.
Der sker ellers ikke meget på turen. Sidst vi krydsede Østersøen, skete det om natten. Der var en livlig trafik af skibe i dybvandsruten, og vi skulle virkelig tage tilløb for at finde et hul, hvor vi kunne smutte igennem. Denne gang sætter vi autopiloten på 245 grader efter at have passeret Gedser – og det ændres først, da vi når til Fehmern. Undervejs har vi set 2 skibe. Finanskrisen må have sænket alle de andre.
13 timer efter afgang når vi til Travemünde. Museumsskibet Passat ligger stadig pænt på sin plads og tager imod. Vi finder en god pæleplads lige ud for centrum. Den ligger godt nok på tværs af strøm og vind, men efter en enkelt helkikser, kommer vi sikkert på plads.

Nu er vi indenlands, hvor vejrudsigter kan passe sig selv. Skipper finder en passende rødvin frem til lejligheden, så det gode resultat kan fejres på behørig vis. Kong Neptun kan godt gå hjem og lægge sig.


4. maj

Vejr: Spredte byger / skyet med sol, jævn vind.
Sejlet distance: 0 sm.

Hviledag – Doctors orders.
Vi besøger det gamle fyrtårn, som nu står og putter sig bag hotel Maritim. Det har det efterhånden gjort i mange år, men det er nu interessant at besøge alligevel. Det første sømærke på stedet er dateret til det trettende århundrede, og det første fyrtårn menes at stamme fra det fjortende århundrede. Det forstås, når man forestiller sig den enorme forskel på at ramme flodmundingen kontra revet, som ligger lige ved siden af. Vores plotter påstår, at der ligger adskillige vrag på revet. Og selv om de fleste er nok kommet efter fyrtårnet, ville der med sikkerhed have været flere uden dette sømærke.
Vi ligger som nævnt ud for centrum af Travemünde. Vi kan kigge direkte op i 3 forskellige restaurationslokaler og der er omkring 50 meter til Niederegger (marcipan specialist) og 75 meter til bageren. Men dermed ligger vi også lige ud til trafikken af store skibe, som anløber havnen. De er vel en 150 meter lange, når de er størst, og de passerer faktisk i en lind strøm ca. 50 m bag Athene. Så er der alle turbådene og de små færger, som konstant krydser Trave. Man behøver ikke kede sig på denne plads.
Lidt længere henne af kajen ligger Lisa von Lübeck. Det er en kopi af en caravelle fra 1400-tallet, og den ligner dermed et af Christopher Colombus' skibe. Vi var da overbeviste om, at denne skude, som med sit deplacement på 130T og en dybgang på kun 2,86, lå fast forankret som museumsskib. Men nogen må have eftermonteret en motor, for pludselig sejlede museet forbi og forsvandt i horisonten.


5. maj

Vejr: Byger, masser af vind. Senere skyet med sol, masser af vind.
Sejlet distance: 21 Kilometer – vi er nu indenlands, og der måles ikke i sømil længere.

Vi motionerer en del mere, og kommer bl.a. forbi det gode skib Farewell II. Vi havde set det sejle forbi et par gange og havde godt nok undret os lidt over navnet. Det er faktisk et begravelsesskib! Fast pris tilbydes: 1.699€ for en begravelse til søs inklusive urne osv. Vi ved alle, hvad en rustvogn er. Her er der mere om snakken – Farewell II er et let rustent skib, men det skal nok holde mange år endnu.

Bådsmanden renser filtre og monterer pulverslukker og bliver utålmodig. Sku' vi ikke lige sejle bare lidt videre...
Admiralen / gasten har godt nok fablet om, at strøm og vind gør det nærmest umuligt at komme ud af pladsen i et stykke, men Bådsmand / Skipper rotter sig sammen og afgør sagen. Vi skal videre. 14.30 er vejret bedret så meget, at vi drager mod Lübeck. Det går som en leg, og efter lidt kiggeri på diverse marinaer undervejs, kommer vi til Lübeck kl. 18.00. Vi har en ”hemmelig” plads, som ligger lige ved Holsten Tor. Vi har overnattet på den plads 4 gange før. Nu kender du også til pladsen, og du må gerne låne ... men det er ”vores plads”. Bare så du husker det!


6. maj

Vejr: Morgen: regn. Derefter skyet med sol, 12+ m/s. Vindretning: altid på tværs.
Sejlet distance: 43 km, 5 sluser.

Vi starter først kl. 11.35, da vejret har lært at arte sig. Elbe-Lübeck Kanal er en særdeles hyggelig kanal. Der er smuk bevoksning blandet med god udsigt. Hvis du ikke har prøvet den før, er det på tide. Sluserne er store, 12m x 80m, og det er tilrådeligt med en fortøjning for og agter på vej op. Men når det er sagt, er de meget fredelige. Vores nylavede fenderbræt fungerer i øvrigt glimrende. En mast er ikke nogen god ide her. Vi plejer at sejle ad en rute, som kræver en max-højde på 3,90, men så kommer man jo så også lige igennem centrum.
I løbet af dagen ser vi masser af fugle: mange slags andefugle, nogle rovfugle, gæs, lappedykkere og hejrer for at nævne nogle få. Hejrerne og ænderne kappes om titlen som dummeste fugl. I dag vandt ænderne: en faldt i vandet efter at have prøvet at flyve op på en bro, og en anden forsøgte i 7 omgange at flygte fra Athene ved at flyve 50 m længere frem for derefter at sætte sig i vandet lige i vores rute.

Kl. 18 ankommer vi til Güster, og Güster er ikke Gusten. Det er et feriecenter, som er anlagt i og omkring et sø-område. Det er fantastisk smukt og hyggeligt, og vi kan da bare undre os over at have sejlet forbi så mange gange uden at ane, hvad vi er gået glip af. Vandveje grener af til alle sider indtil vi når frem til havnen. Vi får en plads for natten, hvor vi kan betragte alle de hjemmehørende både og deres besætninger af ældre herrer. De har det tilsyneladende meget gemütlich her, hvor hverdagen passerer uden at sætte store spor. Vi ligger i øvrigt i læ for den stadigt kraftige vind, og det er bare helt i orden. Hvad kan man egentlig forlange mere?


7. maj

Vejr: Morgen: regn. Derefter skyet med sol, 12+ m/s. Vindretning: altid på tværs.
Afgang: 9.15 Ankomst 18.40 Sejlet distance: 91 km, 3 sluser.

Vi sejler de første 3 sluser med 3 tyske både, som gik afsted fra Güster i samlet flok lidt før os. De skal til havneuge i Hamburg, og derfor skilles vore veje på Elben. Dagen er aldeles uden hændelser indtil vi når Uelzen. Det er godt nok ved at udvikle sig til en hade-havn. Den har en fin gæstebro, hvor der er plads til mindst 4 pænt store både. Af en eller anden grund, lykkes det ofte 2 mindre både, at bruge så meget plads, at vi bliver henvist til pælepladser. Dem er der flere af, og de er brede – men tilsyneladende komplet umulige at ramme for Athenes skipper. Fire forsøg resulterer i fire forbiere og et forhøjet blodtryk. Så forbarmer havnemesterassistenten sig over os og lader os bruge slip-pladsen. Mester selv er i Hamburg, og kan derfor ikke blande sig, og vi lover at forlade pladsen i morgen tidlig. Og vi slap uden skrammer denne gang!
En af de mindre både på gæstebroen fører dansk flag. Det er Alice og Anders' Jackpot, som ligger der. De kommer forbi, efter vi er returneret fra grill-måltidet i havnen, og det bliver til at vi inviterer ombord til et glas. De skal stort set sejle samme rute som vi – Horsens, Travemünde, Paris, Strasbourg, Horsens. Vi kommer kun til at mangle deres første og sidste destination ;)
Vi ser desuden en gal svensk kajakroer, som ligger til for natten i Uelzen. Han skal lige et smut til Marseilles, men regner nok med at turen tilbage vil blive for triviel, så der vil han nok vælge en anden transportform.


8. maj

Vejr: Morgen: solskin, derefter skyet. Regn mens vi handler. Derefter opklaring. Kæmpebyge til aften. Let vind.
Afgang: 9.15 Ankomst 18.40 Sejlet distance: 91 km, 3 sluser.

Op for at flytte båd som lovet. Intet problem, en anden båd flytter. Sætter kurveholder på cyklerne, og så er vi klar til indkøb. Starter i skyet vejr og får lige en byge til at køre hjem i. Fylder vand på, og er klar til afgang 10.20 i tørvejr.
Ankommer 19.20 i Heidanger på Salzgitter Kanal, som omtales som en lagune. Det er en gammel grusgrav, som er omdannet til en subtropisk havn, hvor der er plantet 1000 forskellige planter. De er ved at lægge sidste hånd på den nye terrasse, hvorfra man skal kunne se hele havnen. Den bliver rigtig flot. Restauranten, som hører til, er også noget for sig selv. Vi prøver den ikke, men jeg tør godt anbefale stedet. Det er billigt at ligge midt i denne luksus: 13 euro plus 1 for strøm – og så følger nattergalen med i købet. Den er meget tæt på vores båd, og synger hele natten. Vi kunne godt nok ikke lige høre den, da vi fik den kæmpebyge lige mens vi sad og spiste. Hvor er det godt med de nye borde, som kan være under kalechen!
Vi mødte i øvrigt en enkelt peniche i Mittelland Kanal, som satte os tilbage til Køge Bugt. Spunsvægge i kanaler medfører, at bølgerne aldrig lægger sig, så vi havde glæde af hans kølvand i meget lang tid. Det er hidtil eneste gang vinglassene er blevet lagt ned af sikkerhedshensyn.

Ringer til Louise, som er i syv sind med hensyn til arbejde. Får snakket om lidt af det hele, men når sikkert ikke alt alligevel.
Har fået mail fra Christine, som er vældig glad for Ludvigs selskab. Det går over al forventning efter alt at dømme. Lad det endelig fortsætte sådan.



9. maj

Vejr: Solskin, ingen vind i Heidanger. Det er der vist aldrig.
Afgang: 10.45 Ankomst 18.15 i Yachthafen Seelze. Sejlet distance: 69 km, 1 sluse, Anderten.

Rydder af efter regnskyllet i går. Nusler og pusler før vi tager afsted 10.20 Sniger os ud af hullet (massiv stålspuns på begge sider, nul fendere, og ingen anelse om trafik på kanalen. Jeg ønsker ikke at skulle ramme det hul i sidevind!
Varmen stiger. Shorts findes frem for første gang, og blusen droppes i nogle timer. Jo, sommeren skal nok komme.
Kommer med igennem Anderten slusen uden overhovedet at skulle fortøje ved ventepladsen! Overhaler indtil flere penicher i løbet af dagen.
Sejler 20 km igennem Hannover, og langt det meste er pæne beboelseskvarterer. Vi passerer da også nogen industri, men alt i alt er det en meget positiv oplevelse at sejle her.
Lægger til i Seelze 18.15 og indtager middagen på agterdækket, dog i læ for vinden af kalechen.


10. maj

Vejr: Solskin :), let vind.
Afgang: 9.45 Ankomst 15.00 i Minden Yacht Club. Sejlet distance: 50 km, 0 sluser.

På vej ud af Seelze international foretager vi højdemåling af Athene. Det er jo meget normalt at gøre med børn... Hun viser sig at være 1,75 over hofterne, 3,75 til toppen af parykken, mens hattefjeren (toplanternen) rækker over 4,25.
Undervejs møder vi en hel del lyst-trafik. Det er søndag, og de lokale er ude at lufte deres både.
Vi ankommer til Minden kl. 15.00, hvor vi har en aftale med Karl-Heinz Seele om at efterlade vores dinghy. Han spotter os øjeblikkelig ved ankomst, og vi får alle tiders assistance. Tender Athene ligger nu i deres bådehal, hvor den gerne skulle blive liggende til vi kommer tilbage i oktober.
Derefter får vi vasket både tøj og den ene side af Athene. Vi ville også gerne have støttet den lokale bar / restaurant, men den trængte bestemt ikke til yderligere støtte denne søndag. Solen skinner fortsat, så vi klarer da bare os selv på agterdækket.



11. maj

Vejr: Starter med koldt gråvejr, som bliver til en smuk aften. Let vind.
Afgang: 12.30 Ankomst 18.30 på km 30 ved Osnabruck stikkanal. Sejlet distance: 67 km, 0 sluser.

Vi starter dagen med lidt indkøb, hvor der bl.a. bliver indkøbt afkalkningsmiddel, sådan at vi kan afslutte bådvasken. Da den er vel overstået, lægger vi fra og sætter kurs mod vest. Dagen går temmelig begivenhedsløst – det er jo trods alt kun Mittelland – indtil vi bliver overhalet af en peniche. Det er vist aldrig overgået os før, men en gang skal vel være den første. Vi har ellers overhalet en del nu. Det foregår således: Man overvejer længe, finder en MEGET lang lige strækning uden modgående, tager en dyb indånding ( det nytter ikke at holde vejret, man er død længe inden man kommer forbi), giver gas – og bliver langsomt gråhåret, mens man sniger sig forbi de ca. 80 meter fragtbåd, som river alt vandet væk fra ens egen skrue. Sådan overhales en peniche!
Vi lægger til ved kanalkant kl.18.30. Vi er i gang med den udsøgte middag, da et yngre par dukker op. Hun er forelsket og han er lystfisker, suk. Hun sidder pænt og venter på, at han ingenting fanger, indtil mørket falder på, og de drager af igen. Man kan jo så håbe, at det er hendes tur til at bestemme.


12. maj

Vejr: Koldt med jævn vind fra Ø.
Afgang: 7.50 Ankomst 17.15  ved km 58 på Dortmund-EMS. Sejlet distance: 80 km, 1 sluse.

Op kl. 7 og finder ud af, at der har været gæster i løbet af natten. Lene havde sat skraldeposen på agterdækket under kalechen i aftes. Der er nogen, der har lavet et lille hul for at omme til resten af vores aftensmad, men denne nogen kunne hverken lide løg eller kartofler, for det lå tilbage.
Det var egentlig tanken at gå til Münster i dag. Dels for at få fingre i noget internet (der er ingen åbne netværk at finde) og dels for at opleve noget andet end at sejle. Desværre fandtes der kun Monasteria Yacht Club, som ikke tilbød vild luksus mht. til liggepladser. Derudover skulle man tage bussen for at komme til byen, så der var ikke meget at se på stedet, som i øvrigt nærmest virkede forladt. Vi valgte at sejle videre. Og endte som bekendt på en slusekant. Vi cyklede ind for at checke den nærliggende by (vi fandt i øvrigt aldrig dens navn). Den var da meget pæn, og havde da også nogle restauranter at vælge imellem, men ingen, der faldt i smag, så vi spiste hjemme igen.
Vi har i øvrigt brugt Mittelland-Kanal op og er nu på Dortmund-Ems-Kanal. Den er en hel del mere charmerende end Mittelland. Det behøver ikke betyde meget, men den er faktisk ganske OK. Snor sig gennem pænt landskab, men har lige den der tendens til at være for lang og lige til at være helt i top.


13. maj

Vejr: Solskin. Og frisk østlig vind, som gør det lidt køligt.
Afgang: 7.50 Ankomst 15.45 i GelsenKirchen. Sejlet distance: 70 km, 2 sluser.

Vi drager af kl. 7.50 i smukt vejr. Ingen dug på ruderne, men der kommer hurtigt drivis mellem tæerne, hvis man ikke passer på. Bortset fra at vi forlader Dortmund-Ems til fordel for Rhein-Herne-Kanal sker der ikke meget i løbet af dagen. Vi vil nu vældig gerne have fat i noget internet for bl.a. at kunne planlægge lidt omkring Christines første besøg, så vi sigter på Gelsenkirchen som mål for dagen. Man kommer midt igennem denne ret store by, så det MÅ da kunne lade sig gøre.
Men ak, Gelsenkirchen tror ikke på en fremtid baseret på bådturister, så der findes ikke én eneste liggeplads. Vi får dog tusket os til en plads i handelshavnen ved at kalde dem på VHF'en. Meget fint sted – lige overfor ligger en mølle, og den maler hele døgnet!. Vi finder ret nemt udgangen fra havnen og kører til staden, hvor landgangsøllen nydes i gågaden ved banegården. Gelsenkirchen er hjemstedet for Schalke 04, og de skal spille kamp i dag, så dag er ganske mange, der går rundt i ”fan-uniformer”. Ebbe Sand er ikke glemt – eller også har den pågældende ungersvend bare ikke haft råd til en ny trøje.
Vi spiser på en restaurant, som vist har kroatisk ejer. Ejeren har i hvert fald et specielt forhold til gæs, og der findes figurer og billeder af gæs alle vegne. De råder i øvrigt også over et fantastisk antikt komfur. Lavet i blankt stål og med diverse indsatser af emalje, formentlig kulfyret og så havde det hele 2 ovne. Overstykket eller hvad det nu hedder blev dermed trekantet, så det må have været beregnet til at stå i et hjørne.
Vel hjemme igen ”overfaldes” vi af en snakkesalig gammel mand, som er på cykeltur med sin lille hund, som hænger i en pose manden har om halsen. Han havde vist været forbi tidligere for at snakke, men der var vi ikke hjemme. Nu snakkede han som et vandfald, men vore efterhånden erfarne øren kunne dog fange nogen mening i det han sagde ;)


14. maj

Vejr: Lidt regn, derefter sol eller skyet. Let til jævn østlig vind.
Afgang: 8.00 Ankomst 17.30 i Emmerich. Sejlet distance: 99 km, 3 sluser.

Elendig nat. Møllen larmede aht. Og skibene skulle tidligt afsted. Og på et tidspunkt starter en ny lyd, som kunne være et skib, som er ved at blive tømt eller fyldt. Den lyd fortsætter til vi står op med røde øjne og hængende haler. Det viser sig lidt senere, at den sidste lyd stammer fra vores egen dækvaskepumpe, som er gået grassat.
Det regner da vi står op, men bliver tørt inden vi har fået spist morgenmaden. Vi slipper fortøjningerne kl. 8.00 og sætter kurs mod havnehullet. Inden vi har tilbagelagt 50 m ligger der en peniche på tværs lige udenfor. Den bakker ind til os, og så er det af sted.
Vi skal nu forlade kanalerne og begive os ud på Rhinen. Duisburg Meiderich slusen er lukket, så vi må i stedet bruge Ruhr slusen, hvor vi kommer til at vente en rum tid. Da vi får lov til at komme igennem, er det i selskab med en anden motorbåd, som er 10 m lang. Slusen er 300 m, så vi behøver ikke støde ind i hinanden!
Ud på Rhinen – og nordpå!. Vi skal mod nord for at få den rette forbindelse til at komme sydpå gennem Holland og Belgien. Det er nu ikke så langt – ca. 100 km, som alle er medstrøms, så det går hurtigt. Vores hastighed i dag ligger på ca. 17 km/t.
Vi går ind i Emmerich, som er en ganske hyggelig by. Den er meget ny eftersom der kun var 3 huse, som overlevede krigen, og blandt det nye er deres Rhein Promenade, hvor vi indtager middagen.

I morgen forlader vi Tyskland, men mere om det i næste brev.