Athene i Roskilde Fjord Lene
Athene Bjorn Sommertogt
Frisian Queen

Ude godt, ........



Sidste rejsebrev stoppede i Nykøbing F.


22. oktober

Vejr: Overskyet, frisk og kold vind fra Ø.

Vi bliver liggende i Nykøbing.


Der bliver forberedt hjemmeside, som senere på dagen bliver uploadet til nettet fra biblioteket. De har et netværk, som slår alt, vi har set de sidste mange måneder, så det går som lyn og torden. Tak for lån.


Vi mødtes med Helle til eftermiddagskaffe på et lettere suspekt sted set med Kaptajnens øjne - Caféen går under navnet Bjørnebageren, hvilket ikke lyder rart. Kaffe, kager og selskab kunne der bestemt ikke klages på, men jeg vil overveje at foreslå dem et navneskift, inden jeg kommer forbi næste gang.

 

 

   Kvinderne bager (på) bjørnen ...?

   

 

23. oktober

Vejr: Overskyet og let til jævn vind.

Afgang: 9.45. Ankomst 15.20 på Nyord. Sejlet distance: 40 sm.


Vejrudsigten har pludseligt ændret sig, så det ser ud til, at vi kan nå Køge på et par dage, og det må da prøves. Nykøbing forlades kl. 9.45 med Vordingborg som mål for dagen. Undervejs snakker vi om muligheden for et besøg hos Simon på Nyord i morgen, hvilket kommer til at afhænge dels af Simons tid og dels af det kommende vejr. Sejlturen foregår på fladt vand og nogenlunde god sigt hele vejen. Solen måtte gerne have kigget ned og tændt farverne i træerne, men det skulle altså ikke ske i dag.

 

 

                                   Guldborgsund - desværre uden sol og farver

                                   

 

Eftersom vi kan skære alle hjørner omkring øer og grunde og ikke bliver forsinket af hverken bølger eller strøm, når vi Vordingborg allerede kl. 14.20. Vi har ikke fået kontakt til Simon endnu, men beslutter alligevel at købe ind til fælles middag og gå videre til Nyord i håb om, at han er hjemme i dag.

 

 

          Vordingborg set over fladt vand

         

 

15.20 er vi klar til at forlade Vordingborg igen og toenhalv time senere dukker Nyord op i tusmørket. I mellemtiden har vi fået en aftale på plads med Simon. Vi fortøjer i skumringen kl. 17.50. Solen går først ned kl. 18, men skyernes låg bevirker, at det bliver mørkt næsten med det samme. Vi kan dog genkende bilen, som ruller op ved siden af Athene. Dorte og Klaus er på Møn for at lukke sommerhus, og Simon har fortalt dem, at vi er på vej. Det bliver til, at vi deler 5 langtursøller (vi har haft de dåser med hjemmefra), mens de største og vigtigste nyheder udveksles.

 

 

                                       Athene på plads i Nyord International

                                       

 

Dorte og Klaus drager videre, mens vi andre først tilbereder og siden indtager middagen, som meget naturligt ledsages af diverse historier fra ind- og udland.

Sidste punkt på dagen er at checke vejrudsigten, som i morgen eftermiddag lover små bølger fra syd i Faxe Bugt – lige det vi ønsker!



24. oktober

Vejr: Overskyet, regn og svag vind.

Afgang: 11.00. Ankomst 14.30 i Faxe Ladeplads. Sejlet distance: 20 sm.


Vi er tidligt oppe for at checke vejr og vejrudsigter, så havnemesteren finder os vågne, da han ankommer kl. 8.45. Prisen for en overnatning er dkk 150,-, hvilket svarer til 20 euro. Det er meget tæt på de priser, vi har betalt de seneste par uger i Nordtyskland og Danmark. Nyord er jo en turistattraktion i sig selv, og kan måske derfor påberåbe sig ret til lidt højere takst, men 20 euro for Nyord eller Travemünde virker lidt stramt i forhold til at give 39 euro for en plads midt i Paris. Dernede havde vi da ikke brug for at have oliefyret kørende i døgndrift ;)


DMI's udsigt for eftermiddagen i Faxe Bugt lyder stadig på vind fra syd under 8 m/s og aftagende samt bølger fra syd under 0,5m. Perfekt. Den bølgeretning vil give os en glidende og vuggende tur over bugterne, og man behøver ikke engang skele til indholdet i kaffekoppen – kaffen skal nok blive, hvor den hører hjemme.

Vi går afsted kl. 11 og den første time sejler vi på helt fladt vand gennem resten af Bøgestrømmen. Familie og venner orienteres om den nært forestående ankomst til hjemlig havn.

 

 

                                                       Fiskere på flugt fra mågerne

                                                       

 

  Bjørn i Bøgestrømmen (mens der er fladt vand endnu)

 

 


Faxe Bugt havde desværre ikke hørt vejrudsigten fra DMI. Vind er der ikke meget af, men det, der er, kommer fra øst. Der er ikke egentlige bølger herude, men en dønning ruller ind fra øst/nordøst. Lidt irriterende til at starte med, men det bliver hurtigt værre. Den nordligste kurs vi kan holde uden jævnligt at blive rullet om på siden er 65°, hvilket vil bringe os direkte til Sverige. På sin vis OK. De må jo have læ derovre, så man kan vende skuden uden at alt inventar skifter plads.

Her er stadig ingen vind, men dønningerne bliver dybere og tættere jo længere, vi kommer ud i bugten. Da de ofte er på en god meter, synes vi det er på tide at vende for at komme lidt op under land. Det tager vel 5 minutter at finde lidt nogenlunde roligt vand at vende på. Er der da ikke nogen, som vil købe den bugt? Jeg er i hvert fald klar til at sælge den.

Efter vendingen peger stævnen lige mod Faxe Ladeplads, men det var jo ikke målet. 1,5 sømil fra Faxe ser det ud til at dønningerne er blevet mindre, så vi vender igen for at se, om vi dog bare kan komme til Rødvig. Vendingen går meget godt, men selv helt herinde i bugten er der stadig dybe huller i vandet. Bølgeretningen er nu stik imod vores kurs. Athene er bygget med et meget fladt forskib, som på ingen måde er skabt til at skære igennem noget som helst. Dette gode skib vil til enhver tid klatre hen over enhver forhindring; men gæt hvad der findes på den anden side af hver bølgekam? En bølgedal, selvfølgelig. Ned ad bakke og næsen ind i næste bølge. Efter at have leget gyngehest en halv times tid giver vi op og går tilbage mod Faxe Ladeplads. Og når man så kommer derind, er der vindstille og vandet er fladt som et dansegulv, grrr!

 

 

        Vindstille i Faxe - Grrr..!€#?!

        

 

Noget slukørede afmelder vi ankomsten til Køge, som må udsættes til næste passende vejrudsigt.


Aftenen går med turens anden DVD film. Det er ikke foran den skærm, vi har brugt tiden :)



25. oktober

Vejr: Skyet og let – jævn vind fra S.

Vi bliver liggende.


Vejrudsigten lover frisk vind ude i bugten, så vi bliver, hvor vi er.

Faxe Ladeplads er temmelig hurtigt overset, hvis man ikke lige er interesseret i forsteninger eller folk, som er forstenede af for liberalt indtag af prøvesmagningsøl.

Vi nøjes med at gå en tur rundt i byen, og lader ellers dagen passere, mens vi slapper af.

 

 

                                    Lilli, Poul og Louise på besøg i Faxe

                                   


Rundt regnet 45m fra Athenes bagbord side ligger byens eneste restaurant, og de har godt nok travlt. Lilli og Poul (Bjørns forældre) ville gerne have givet middag i går, men der var optaget på grund af selskab. Da vi så snakker sammen på telefon, foreslår de frokost i stedet, men et check ved bagdøren afslører, at dér vil der sandelig også være fuldt optaget af et andet selskab. Bestiller man ikke andet end at spise i denne by??

Det lykkes at få et bord til aften, og det viser sig at være værd at have ventet på. Både fisk og kødretter er flot anrettet og af fin kvalitet. Kokken tør også vise sig i restauranten og stille sig til ansvar for produkterne ;) En dejlig aften på et dejligt sted, hvor vi får udvekslet de første nyheder. Et halvt års fravær kræver mere end en enkelt aften for at komme på omgangshøjde.




26. oktober

Vejr: Skyet, jævn regn vind fra S.

Afgang: 12.10. Ankomst 17.00 i Køge!!!. Sejlet distance: 32 sm.


Formiddagen får lov at passere mens vi venter på, at vinden får den rette retning og styrke. Klokken 12 bryder solen igennem skyerne, mens vi forbereder afgangen. Solbrillerne monteres, så vi kan finde ud ad havnehullet, og så er det bare AFSTED.


Vi skal først mod øst og bølgerne kommer fra syd, men i rimelig størrelse. Der går dog ikke længe, før skuden ruller så meget, at vi er ved at falde ned af styrebænken, så vi korrigerer kursen til sydøst. Det går da meget godt, og da vi har nikket, bukket og drejet længe nok på den kurs til (forhåbentlig) at slippe fri af Stevns, drejer vi mod nordøst. Blandt andet for at slippe for den kæmpe byge, som truede lige forude. Solbrillerne er i øvrigt pakket ned for længst. Havde det nu været lange bølger, havde vi duvet af sted. Men det er Faxe Bugt, og bølger er altid korte her, så vi slingrer ud i den grå intethed. Kursen passer lige præcis til at passere Rødvig og Stevns Klint, og lige så snart vi kan dreje mod nord, bliver verden (i hvert fald vores) fredelig, mens vi glider afsted på toppen af en bølge. Denne gang tør vi godt annoncere, at vi vil komme hjem i dag.

Ind i Køge Bugt, stadig med bølgerne bag os. Kun to timer til hjemmehavnen. Desværre har vi også en byge bag os, og den indhenter os på halvvejen. Men det betyder ikke så meget for os, der sidder i tørvejr.


Kl. 16.50 kommer vi ind i havnen. Det er næsten mørkt, men nogen råber til os og tuder i et horn. Det er ikke til at se, hvem det er, så vi vinker tilbage og sejler helt ind i krogen af havnen.

Kl. 17 lægger vi så til ved den samme lille bro, som vi forlod for 177 dage siden. Dengang var vejret faktisk ret pænt inde i havnen, omend det blæste ude i bugten, men i dag er det allerede mørkt, og dråberne falder tæt. Og de rammer vinkeholdet, som står og venter på os. Kisser og Finn ser ud, som om de lige er trukket op af havnen, men fakta er, at de blot har været ude i regnen længe for at hjælpe en af de andre på havnen. Ruth og Kurt har været i tørvejr indtil for nylig, så de ser betydeligt tørrere og varmere ud. Men alle fire kan stadig betjene et flag (som måske nok er lidt vådt) og tage mod en fortøjning.

 

 

  En våd, men varm modtagelse ....

 

                                               

 

 

For at bringe gæsterne i tørvejr, sætter vi solsejlet - i mørke og regnvejr, hm!. Men det skærmer også fint af for regnen. Midt i det hele ankommer Lene's forældre, som var blevet opholdt på Køge Bugt motorvejen (intet nyt herhjemme?), og vi samles alle under sejlet. Vinkeholdet mente åbenbart, at ringen burde sluttes med manér, så til velkomst får vi endnu 2 flasker Ap mage til dem, vi fik til afsked. Vi får ikke lejlighed til at kvittere med andet og mere end tak, før de trækker sig tilbage og overlader os til familien – men vi skal snart ses igen, og det glæder vi os til.







27. oktober

Vejr: Fuldstændig ligegyldigt ....

Afgang: Nix, ikke lige med det samme.

 

    Før ....

     

 

                                                      Og efter .... himlen er blevet noget blegere.

                                                     

 

Vi er faktisk hjemme, selv om det er svært at vænne sig til tanken. De næste par dage skal bruges til at flytte 2-3 kubikmeter gods fra skibet til hjemmet, og hvad der er endnu vigtigere – at få snakket en masse med pigerne. Alt det er nok for trivielt at berette om, så nu er det på tide med en opsummering.


Turen har levet op til vores største forventninger. Et halvt år i hinandens selskab med 3 timer som længste adskillelse – det har vi nydt, og det vil vi gerne have meget mere af. Vi har set meget, oplevet en masse og mødt spændende mennesker undervejs. Det er en del sjovere end hverdagens trummerum, men pas på, det er nærmest vanedannende ;) At have friheden til selv at vælge, hvad dagen skal bruges til, er bare fantastisk – også når man vælger at løse en triviel opgave. Vi glæder os allerede til næste langtur – måtte den komme snart.

 

 

 
  Samarbejde ....

 

                                                                  samarbejde, version 2

                                                                 

 

  Aftenhygge ...                                       Uhyggeligt fund...

            

 

 

                                                                                              Spændende udsigt

                                                                                                         

    Og spændende mennesker

   

 

 

Det har jo været en lille sviptur: 4781 km eller 2581 sm. 786 sluser blev det til, og selv om det lyder af mange, er det faktisk ganske behersket (på en tidligere ferie har vi på bare 4 uger passeret mere end 400 sluser). Vi har overnattet 121 forskellige steder i 6 forskellige lande. Antallet af byer, vi er sejlet igennem, er der ikke styr på, ligesom vi på forhånd opgav at tælle de mange blomstersmykkede broer, vi har passeret under.

 

  Skygge i klosteret                               og fuld sol på basilikaen

   


                                             Solen skinner også på besætningen

                                    

   Lene og Jens på fransk visit          Og en af de blomstersmykkede broer

                

  

 

Turen varede fra 2. maj til 26. oktober. Det dækker lidt forår, en hel sommer og en del efterår, som tilsammen har givet meget vekslende, men gennemgående godt vejr. Temperaturen har f.eks. svinget mellem minus 3 og plus 38 – dog ikke på samme dag. Vand har vi da også fået noget af, men ikke så meget, at det er værd at nævne her (bortset fra et enkelt mindre tordenvejr), og vinden har også været ganske fredelig.

   

    Sikke en dag ........

    

                              Og sikke en aften 

                               

 

 

Motoren har kørt i 670 timer, og det er vel ca. 7 - 10 gange så meget, som en normal dansk båd sejler på en sæson. Alle Volvo-hestene er blevet fodret med 2.730 liter diesel, hvilket svarer til et forbrug på 4,2 l/time – og det inkluderer så også forbruget til oliefyr og generator. Forbruget ved ren kanalsejlads ligger helt nede omkring 2,7 l/time.

På de lejede både klarede vi ikke et eneste år uden at få besøg af en mekaniker. Jeg skrev mange hede passager om mekanik og mekanikere i logbøgerne og troede fuldt og fast på, at man slap for den slags med egen båd .... men man bliver da 'heldigvis' klogere. Fire forskellige mekanikere har assisteret på denne tur, omend 2 af dem arbejdede på samme problem. Og så har Athene's egen mekaniker løst en del problemer ved siden af.

 

                              Generatorbouillion ......

                                   

Gæsterne er jo et helt kapitel for sig. To døtre, et sæt forældre og 2 vennepar kom lige forbi og sejlede med i kortere eller længere tid. Det var dejligt at have Jer på besøg, men det er næsten endnu bedre at have nogen at dele oplevelserne med herhjemme. Hvordan skulle vi ellers have lært, at Bent blev vores bedste styrmand og John den mest kreative ”chef du grill” ? Og de skiftende besætninger har stiftet bekendtskab med håndtering af båd og fransk madlavning eller i det mindste madlavning i Frankrig. De har også dineret ved Kaptajnens Bord i selskab med Admiralen (ja tænk, at man skal spise sammen med personalet) og set, hvordan vi gør tingene. I fællesskab har vi set diverse turistattraktioner og tømt en enkelt flaske rosé eller to – dog først når skibet er lagt til kaj :)

I skal alle sammen have tak for godt selskab, og vi glæder os til at dele skipperskrønerne med Jer.

På toppen af Tour Montparnasse .............................

   


Hermed er beretningen om turen slut. Vi håber, du havde fornøjelse af at følge med på vores færd. Hvis du blev inspireret til at foretage noget lignende, er det jo bare fantastisk, og vores råd er:


Spring ud i det – du lever så vidt vides kun én gang






Mange hilsner fra

Lene og Bjørn