Athene i Roskilde Fjord Lene
Athene Bjorn Sommertogt
Frisian Queen

Fra Køge til Lübeck 



Denne tur startede egentlig helt tilbage i 2006, da vi blev enige om at forsøge at få en orlov på 6 måneder, helst placeret i 2009, som skulle bruges til at sejle i egen båd på franske kanaler, og helt specielt at sejle til Paris. Ansøgningen blev indleveret, og svaret kom så i januar i år: I kan godt pakke.

Det blev så starten på 4 måneders detailforberedelser. Athene var stort set klar til turen: der skulle blot konstrueres et fender-/landgangsbræt, sørges for mest muligt internet om bord og provianteres. Poleringen får lov at vente til vi har krydset Østersøen.

Vi var såmænd også selv ganske klar. Rundturen var kendt i store træk, vi har masser af erfaring i at sejle på floder og kanaler, så det krævede også kun småting. Lene tog f.eks. CEVNI's kanalcertifikat, og vi fik styr på bådens dokumenter.

Vi har sagt "God sommer og på gensyn" til familie, venner og kolleger i løbet af de sidste par uger.
Nu er det så blevet 2. maj, og der står en lille flok inde på broen i Køge Marina. De står der kun for at vinke farvel til os denne lørdag formiddag, hvor vi har valgt at stikke afsted. Klokken er blevet 10, solen skinner, vinden er minimal og vejrudsigten er perfekt: Vind fra vest (så er vi i læ hele vejen sydpå), bølger under 0,5m kommende fra øst. Et sidste kram til Louise, og så slippes fortøjningerne.

                                                   

Vi er stadig i gang med at vinke farvel, da telefonen ringer. Det er fra naboskibet Fernando, som er sejlet for en lille time siden, og som skal samme vej som vi i dag. Fernando melder: I får sø herude - masser af sø, og det er ikke sjovt. Fernando er også en motorbåd, og den ligner Athene på mange punkter. På et punkt er de dog forskellige: Fernandos skipper accepterer langt mere søgang end Athenes.
Nix, det er ikke en option at vende om og fortøje ved samme mole!#! Vi konfererer særdeles hurtigt og enes om, at vi vel kan krybe i skjul i Bøgeskoven, hvis det virkelig er så slemt. Altså: ud af havnen og kurs mod SØ.

Vi får da efterhånden bumlet os ud af Køge Bugt og krydser en del for at komme omkring Stevns. Fakse Bugt klares på samme vis indtil vi nærmer os Bøgestrømmen - så bliver alting fladt og roligt, og det har det været siden.

Vi vinker farvel til Fernando, som er gået ind i Kalvehave for natten. Simon står på "udkiggen" på Nyord og vinker os afsted med Dannebrog. Vi snakker lidt sammen via telefonen, og lige pludselig er vi forbi. Og dermed har vi sagt farvel til de sidste og er alene.
Ud gennem Grønsund med  plan om at sejle natten igennem. Men den plan droppes, da vi ser alt det umarkerede fiskegrej, som står meget langt ud fra kysten. Vi snupper lige en ovenatning i Hesnæs. Beslutningen bliver dog taget lidt vel sent. Som det ses på billedet, anløber vi den for os ukendte Hesnæs havn i mørke. Det går dog vældig let eftersom der er plads til os lige inden for havneindløbet.

                                         
                                          Hesnæs by night!

Dagen efter går vi direkte mod Travemünde, som nås efter 13 timer på fladt vand. Den 4 mastede bark Passat ligger på sin plads og byder velkommen. Vi finder en plads over for Passat og lige ud for havnepromenaden. Vi kan kigge lige op i 3 forskellige restaurationslokaler, har 50m til Niedereggers cafe og 50m til bageren.

                                           

Sightseeing i Travemünde? Se f.eks. det gamle fyrtårn. Får du ikke andet ud af det, kan du i det mindste få en god udsigt. Man behøver ellers ikke kede sig på vores plads. Skibene passerer 50m bag hækken, og de er STORE:

                                       

Man føler sig lidt som sonar-operatør på en ubåd, når de store skibe sejler tæt forbi. Det klikker os knaser igennem vandet og lydende går direkte ind i Athenes skrog og i vore øren. Der sejler mange skibe forbi - også om natten!
I Travemünde ligger også Lisa von Lübeck. Det er en kopi af en caravelle fra 1400-tallet og altså svarende til de skibe Christopher Colombus anvendte. Vi var da overbevist om, at det lå som museumsskib, men nogen må have eftermonteret en motor, for pludselig sejlede hun afsted for egen kraft og forsvandt i horisonten.

                                                                                                   


Efter en hviledag gik turen ganske lidt sydpå. Først af floden Trave, og siden ad Elbe-Lübeck kanalen. Nu skal du få del i en hemmelighed: der findes en anlægsplads lige ved Holsten Tor. Den ligger smukt, men dens eneste facilitet er, at der kun 2 minutters gang til centrum af Lübeck. Den plads kender de ikke en gang på turistkontoret. Du må gerne låne den, men husk, at det er "vores plads".

                                    


Nu er vi indenlands, og vinden kan blæse som den vil. Vi har forladt havet og skal nu sejle i ferskvand i mange måneder. Vandet vil være fladt, solen stå højt på himlen, fuglene vil synge og humøret være i top!

Mange hilsner til alle derhjemme fra Athene og besætning.




PS! Billedgalleri må følge senere. Det skal jeg lige lære først....